Haastavasti käyttäytyvän asiakkaan eettinen kohtaaminen
Sosiaali- ja terveysalan ammattilainen kohtaa työssään haasteellisesti käyttäytyviä asiakkaita ja omaisia. Käytös saattaa olla pelokasta, välttelevää, uhkailevaa, vihamielistä tai jopa aggressiivista. Sen taustalla on useimmiten sairaus tai asiakasta kohdannut eksistentiaalinen kriisi.
Koulutuspäivän aikana tarkastellaan haastavan käyttäytymisen taustoja tutkimustiedon avulla. Samalla perehdytään vapauden rajoittamiseen asiakkaan oikeuksien näkökulmasta. Päivän aikana myös pohditaan, miten ammattilainen voi luoda luottamuksellisen yhteistyösuhteen ja kohdata asiakas tai omainen kunnioittavasti. Lisäksi luodaan ja terävöitetään omaan työyhteisöön eettisiä periaatteita haastavasti käyttäytyvän asiakkaan tai omaisen kohtaamiseen.
#etiikka #etiikkaaverkossa #sote #etiikkakoulu #haastavaasiakas
Koulutuksen sisältö
Teemat:
Kurkistus kohtaamisen filosofiaan: Martin Buber, Simone Weil, Emmanuel Levinas. Mitä annettavaa heillä on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille?
Kohtaamisen keskeiset käsitykset ja käsitteet: Arvokkuus, Dialogisuus, Eksistentiaalinen kriisi, Haavoittuvuus, Huolenpito
Kohtaamisen eettisiä haasteita vuorovaikutustilanteissa: Kaltoinkohtelu, Vallan käyttö, Manipulointi, Paternalismi, Itsemääräämisen
sivuuttaminen
Haastavasti käyttäytyvän asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
Asiakkaan ammatillisen kohtaamisen perusteita: Asiakaslähtöisyys ja kumppanuus, Palveluajattelu
Työyhteisön ja työntekijän eettiset sitoumukset ja arvoperiaatteet
Luennoitsijana tutkija ja kouluttaja Annu Haho, TtT
LINKKI AIHETTA KÄSITTELEVÄÄN ARTIKKELIIN TÄSTÄ
Ilmoittautuminen
Voit ilmoittautua koulutukseen ilmoittautumislomakkeen kautta.